Nieuws: SMF - Just Installed!

Auteur Topic: Oorlogszoon - Wat vinden jullie van het boek 'Oorlogszoon'?  (gelezen 372 keer)

Marjolein Voorberg

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Oorlogszoon - Wat vinden jullie van het boek 'Oorlogszoon'?
« Gepost op: augustus 26, 2018, 05:33:13 pm »
Ik heb net het boek 'Oorlogszoon' van Ivo Weyel gelezen en ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden. Weyel beschrijft erin hoe hij na de dood van zijn ouders het oorlogsdagboek van zijn vader – joodse onderduiker – vindt, en wat dit bij hemzelf bewerkstelligt.

We krijgen niet het hele dagboek van vader te lezen, dat twee jaar beslaat en zo'n duizend bladzijden dik is. Ivo neemt alleen fragmenten over, en voegt daar zijn eigen bespiegelingen bij. Hij schrijft dat hij een heel gelukkige jeugd heeft gehad, maar het lijkt alsof hij daar gaandeweg vraagtekens bij plaatst. Hij ligt met zichzelf overhoop en wekt de indruk dat eigenlijk zijn hele leven al te doen. Zo meldt hij ergens dat hij zelf niet weet hoeveel psychiaters hij al heeft 'versleten'.

Door het verhaal van vader, de jeugdherinneringen van Ivo én zijn worsteling met zijn huidig bestaan heen loopt ook nog het verhaal van moeder, een telg uit de familie Kahn die met compagnon Berg het roemruchte modepaleis Hirsch & Cie in half Europa groot maakte. Dat is een heel interessant verhaal, waar ik graag meer over had willen lezen. Maar helaas wordt het maar fragmentarisch verteld, en het bevat veel onjuistheden, zo maak ik op uit een bespreking door Jaap Cohen in NRC (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/16/maniakaal-met-de-oorlog-van-je-ouders-bezig-zijn-a1595865).

Het boek van Ivo Weyel lijkt mij vooral een tweede-generatieverhaal. En wie ben ik dat ik daar een oordeel over heb – maar iets meer zelfcensuur, had dat het boek niet veel sterker gemaakt?

Voor het verschijnen van zijn boek, voorjaar 2018, is Ivo Weyel te gast geweest in tv-programma Buitenhof. Een mooi interview, vind ik, waarin alle thema's uit het boek aan de orde komen. Wat mij betreft zelfs op een betere manier dan ìn het boek. Het interview is nog te zien op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=brSsepizZp8

Graag reacties!
Marjolein Voorberg

Oorlogszoon
De onderduikjaren van mijn vader en het leven daarna
Ivo Weyel
Uitgeverij Augustus, Atlas Contact, maart 2018
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2018, 10:59:54 am door Administrator »